Blog ini masih lagi dalam proses updating. Salam kunjungan buat semua ke blog sekolah kami. Sokongan anda untuk menjadi follower, sign our guestbook, leave a message at shoutmix & feel free to leave a comment post amat dihargai. Updating akan dibuat secara mingguan oleh editor.

School Blog GuestBook

Friday, January 7, 2011

Sambutan Maal Hijrah 1432 H SK Merlong


Tanggal 7 Januari 2011..buat pertama kalinya membuka tahun baru....maka sambutan Maal Hijrah di SK Merlong juga buat julung kalinya memulakan detik pembaharuan menjalankan aktiviti harian membaca yasin setiap Jumaat pagi di Surau SK Merlong bertempat di Tingkat 4 Bangunan SK Merlong yang tersergam indah itu. 

Titisan air mata bagaikan sayup menyentuh kalbu warga SK Merlong rentetan pertama kalinya Guru Besar yang baru iaitu Pn Hjh Zainah Bt Hj Siraj mengendalikan Majlis Bacaan Yasin dan doa dengan penuh khusyuk dan menimbulkan rasa sayu di hati kala ia dilafazkan dengan penuh rasa dari sanubari.


Bagi warga SK Merlong jua saya mewakili Team Editorial Blog sesungguhnya menitipkan rasa syukur kerana datangnya kepimpinan baru yang banyak menaburkan perkongsian dan sentuhan  rohani yang berbekas di hati.


Tazkirah ringkas yang disampaikan oleh Guru Besar Pn Hjh Zainah Bt Hj Siraj seakan membuka bingkisan diari baru. Malah saya kira anak-anak didik begitu khusyuk mendengar setiap bait bicara beliau. Malah, saya dan warga guru lain seakan sedang dalam program muhasabah diri. 

Bila hati terusik,kalbu mula mengatakan bahawa :-

'hidup baru perlu di transformasikan dengan detik langkah baru meski penuh cabaran mengulit kami di SK Merlong.


Pn Suhaila Bt Harun selaku Penyelaras Program Maal Hijrah merangkap Ketua Panitia Pendidikan Islam telah meneruskan agenda program dengan menyampaikan ceramah berkaitan Maal Hijrah untuk semua hadirin di surau tersebut. Banyak info yang telah memberi manfaat ilmu bukan sahaja untuk murid-murid bahkan para guru yang bersama di surau itu.





Pertandingan Mewarna dengan konsep tema '1 Malaysia 1 Ummah' telah dijalankan untuk murid-murid Tahap 1 di dalam kelas selepas itu. 




Manakala Tahap 2 pula, diadakan kuiz berkaitan dengan pengisian ceramah yang menyentuh tentang Maal Hijrah. Guru-guru di kelas memantau perjalanan tersebut.



Apabila loceng rehat berbunyi, maka murid-murid ke Kantin bagi menikmati jamuan 'bubur lambuk' yang disediakan. Begitu juga para guru,staf dan pekerja sekolah.




Sesi kuiz sempena Maal Hijrah menyusul selepas itu dan dikendalikan sekali lagi oleh Penyelaras Program iaitu Puan Suhaila Bt Harun. Bagi murid-murid yang berjaya menjawab, cenderahati diberikan sebagai menghargai murid menjawab soalan.


Sebelum upacara penyampaian hadiah dijalankan, satu persembahan nasyid sempena Maal hijrah turut dipersembahkan oleh murid-murid Tahun 6.




Sesi pengumuman pemenang dan penyampaian hadiah adalah penutup bagi kemuncak majlis pada hari ini.










Coretan Pena,







0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...